چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵

مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی مطرح کرد؛

هیچ محدودیتی برای حمایت از نهاد کتابخانه ها و فعالیت های ترویجی حوزه کتاب نداریم

image-20230823093349-2.jpeg

مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با اعلام حمایت همه جانبه صدا و سیما از فعالیت های ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: هیچ محدودیتی برای حمایت از نهاد کتابخانه ها و فعالیت های ترویجی حوزه کتاب نداریم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان روز یکشنبه(۲۹ مرداد) با حضور در صدا و سیمای مرکز گیلان با تقی ربانی، مدیرکل این مجموعه دیدار و گفتگو کرد.
هیچ محدودیتی برای حمایت از نهاد کتابخانه ها و فعالیت های ترویجی حوزه کتاب نداریم
مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یکی از مهمترین رسالت های رسانه خصوصا صدا و سیما را مقابله با آسیب های اجتماعی عنوان کرد. تقی ربانی با اشاره به برنامه این سازمان در دوره جدید، رفع موانع تولید برنامه های کتاب محور در رادیو و تلویزیون و استفاده از این عنصر ارزشمند در همه برنامه های این مرکز را از اهداف خود برشمرد.
 
ربانی به ظرفیت موجود در رسانه استانی سیمای مرکز گیلان برای تولید برنامه هایی با محتوای کتاب اشاره کرد و از ارائه محتواهایی با موضوع کتاب و کتابخوانی از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی استان جهت پخش از این رسانه استقبال کرد.
 
وی با برشمردن کارکردهای اصلی رسانه ملی، یکی از مهمترین رسالت های این مجموعه را تولید برنامه های فاخر در حوزه های فرهنگی به ویژه با موضوع کتاب و کتابخوانی برشمرد و تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای حمایت از نهاد کتابخانه ها و فعالیت های ترویجی حوزه کتاب نداریم.
هیچ محدودیتی برای حمایت از نهاد کتابخانه ها و فعالیت های ترویجی حوزه کتاب نداریم
تقوی: اهمیت نقش رسانه ملی در هدایت و سودهی افکار عمومی به سمت و سوی کتابخوانی
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در این دیدار با اشاره به رویکرد رسانه ملی در حوزه های فرهنگی، آن را حاصل نگاه فرهنگی مسئولین این سازمان عنوان کرد.
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با بیان اینکه استان گیلان هم اکنون دارای ۸۵ باب کتابخانه عمومی در ۱۷ شهرستان استان بوده و در راستای ترویج فرهنگ مطالعه برنامه های متنوعی نظیر محافل ادبی، نشست های علمی، کارگاه های آموزشی، نشست های نقد و بررسی و معرفی کتاب، برگزاری محافل قرآنی، برنامه های متنوع ویژه کودکان نظیر نشست های قصه گویی، جمع خوانی کتاب، ساخت کاردستی، شعر خوانی، نمایش عروسکی برگزار می کند، تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی را راهگشا و نهاد کتابخانه های عمومی را مجموعه ای با اهداف معین در راستای عمل به منویات معظم له توصیف کرد.
 
یاسر تقوی در ادامه به کارکردهای فضای مجازی در ترویج فرهنگ مطالعه در کنار رسانه های دیداری و شنیداری اشاره کرد و گفت: امروز فضای مجازی به رسانه ای مستقل مبدل شده و در دو دهه اخیر ساختار جهانی در این حوزه با تحولات چشمگیری مواجه کرده است.
 
تقوی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته علیرغم استفاده بهمینه از فضای مجازی در صنعت نشر کتاب و میزان مطالعه مردم آن جوامع در صدر قرار دارند، گفت: متاسفانه عدم برنامه ریزی مناسب برای بهره مندی از این بستر در کشور ما، عرصه کتاب و کتابخوانی و فضای مجازی را در مقابل یکدیگر قرار داده است.
هیچ محدودیتی برای حمایت از نهاد کتابخانه ها و فعالیت های ترویجی حوزه کتاب نداریم
وی پیش بینی تمهیدات موثر در حوزه کتاب در فضای مجازی را از مهمترین نیازهای امروز برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه با گستره وسیع پوشش فضای مجازی ورود و هدایت این فضا به سمت کتاب و کتابخوانی می تواند آثار برجسته ای بر جای بگذارد.
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین به نقش رسانه ملی در هدایت و سودهی افکار عمومی به سمت و سوی کتابخوانی اشاره کرد و گفت: صدا و سیمای مرکز گیلان این رسالت فرهنگی را در مسیر درستی هدایت می کند.
 
تقوی همچنین در این دیدار همکاری بیشتر و جدی تر دو مجموعه کتابخانه های عمومی و صدا و سیمای مرکز گیلان را فرصتی مناسب برای پرداختن به فعالیت های سازنده، خدمات و مشکلات کتابخانه های عمومی و دست اندرکاران این حوزه دانست و ضرورت تعامل و  همکاری های بیشتر را یادآور شد.
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان به اهمیت موضوع رسانه بویژه مجموعه صدا و سیما در ترویج فرهنگی کتاب و کتابخوانی نیز اشاره کرد و گفت: رسانه ملی در استان می تواند در دوره جدید کتاب و کتابخوانی را به گفتمان غالب مردم و مسئولین در جامعه تبدیل کند.
 
یاسر تقوی همچنین در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع کتابخانه مرکزی رشت به عنوان بزرگترین و مدرنترین کتابخانه عمومی شمال کشور، معرفی فعالیت های متنوع این مجموعه را نیازمند پیوست رسانه ای کامل عنوان کرد و حمایت مجموعه صدا و سیمای مرکز گیلان در این خصوص را بسیار پر اهمیت دانست.
 
تقوی با برشمردن تاثیر مثبت تکمیل و بهره برداری کامل پروژه کتابخانه مرکزی رشت بر شاخص های مطالعاتی در گیلان، به سهم اندک شهر رشت در زیرساخت های مطالعاتی در مقایسه با دیگر مراکز استان ها نیز اشاره کرد و افتتاح این کتابخانه را در بهبود این شاخص ها بسیار تاثیرگذار دانست.
 
گفتنی است در ادامه این نشست بر همکاری موثر دو مجموعه کتابخانه های عمومی و صدا و سیمای مرکز گیلان، ضرورت تدوین سرفصل های همکاری جدید، و تداوم تولید برنامه های کتاب محور تاکید شد.
هیچ محدودیتی برای حمایت از نهاد کتابخانه ها و فعالیت های ترویجی حوزه کتاب نداریم
هیچ محدودیتی برای حمایت از نهاد کتابخانه ها و فعالیت های ترویجی حوزه کتاب نداریم

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 11 =